Billeder fra vor rejse med Den Transsibiriske,
Transmongolske og Kinesiske Jernbane. |
|
Der er ikke billedtekster - for
billeder fortæller mere end 1000 ord...
Derimod er det nok meget smart at hente rejsebeskrivelsen herunder.
- god fornøjelse - det er rejsen man skal tage én gang i livet! |
|
Hele
rejsebeskrivelsen med dagbogsnotater kan hentes her i PDF-format.
print den ud og du har en god mulighed for at følge med
når du ser billederne.
|
|
Dag 1: Afrejse
Afrejse med fly til Moskva. Indkvartering på centralt beliggende
turistklassehotel. |
|
Dag 2: Moskva
Dagen byder på byrundtur bl.a. til Den røde Plads, Vasijli-katedralen,
Kreml og en række andre seværdigheder. Vi prøver også at nå en tur med
den imponerende metro. Til aften tager vi til banegården, hvor vores tur
ad Den transsibiriske Jernbane begynder.
Vi finder os til rette i vores topersoners kupéer i toget, mens natten
sænker sig over de store birke- og nåletræsskove, som snart dominerer
landskabet udenfor. |
|
Dag 3: Skt. Pedersborg
Skt. Petersborg fremstår i disse år i en særlig pragt, efter byens 300
års jubilæum. På en byrundtur ser vi alle de væsentlige seværdigheder i
”Nordens Venedig”, som byen kaldes pga. de mange kanaler og grene af
Neva-floden. Udenfor byen besøger vi ”Ruslands Versailles”, zarens
sommerpalads Pedershof. Sent om eftermiddagen stiger vi atter ombord i
toget, som sætter kursen østpå. Overnatning i sovevogn. |
|
Dag 4: Mod Ural
Den eneste af turens dage hvor vi for alvor når at fornemme de store
afstande, mens toget hele dagen ruller østpå gennem et landskab som
veksler mellem tilsyneladende endeløse nåleskove og åbent land med kun
få, små landsbyer. Overnatning i sovevogn. |
|
Dag 5: Jekatarinburg
Om formiddagen kører vi i Uralbjergene gennem et lavt pas, som markerer
grænsen mellem Europa og Asien (den hvide obelisk). Vi er nu for alvor i
Sibirien og passerer snart Jekatarinburg, en af de store industribyer,
der sammen med de store floder og endeløse skove er Sibiriens kendetegn.
På en byrundtur ser vi bl.a. den enorme katedral, som er rejst på det
sted tsaren og hans familie blev henrettet af de revolutionære i 1918.
Om aftenen kører vi over den vestsibiriske lavslette og passerer i
nattens løb Tjumen (og Omsk), hvor der findes de enorme olie- og
naturgasforekomster, som bl.a. eksporteres til Vesteuropa. Om morgenen
kører vi i mange timer over de Barabinske Stepper. Overnatning i
sovevogn. |
|
Dag 6: Novosibirsk
Om eftermiddagen tager vi på byrundtur i Novosibirsk (3343 km), der
ligger ved floden Ob. Inden den Transsibiriske Jernbane nåede hertil var
der slet ingen by, og en meget stor del af centrum består af
Stalintidens monumentalbyggeri. Vi skal også besøge den farverige
markedsplads, hvor der er spændende krydderier og frugter fra bl.a.
Kasakhstan. Til aften går turen til banegården, hvor vi går ombord i
toget til Irkutsk. Overnatning i sovevogn. |
|
Dag 7: Østsibirien
Over middag er vi nået til
Krasnojarsk ved den mægtige Jenisej-flod, som vi oplever på en sejltur.
I byen var der før 1. verdenskrig en stor dansk koloni. Vi er nu i det
område som kaldes Østsibirien, og når vi under opholdet kigger mod øst,
ser vi en række lave bjerge, som banen skal over. (På vores videre færd
bliver området mere og mere bjergrigt og ufremkommeligt, og det er en
særlig smuk tur denne dag byder på. Vi passerer til aften Tajsjet og om
natten Nisjne-Udinsk.) Overnatning i sovevogn. |
|
Dag 8: Irkutsk
Om formiddagen kører vi atter nedad, for midt på dagen at nå Irkutsk,
5190 km fra Moskva. I løbet af eftermiddagen bydes der på byrundtur i
Irkutsk, som er den smukkeste af Sibiriens byer, beliggende på begge
sider af floden Angara. I forrige århundrede kaldtes byen „Sibiriens
Paris“, for det var en rig handelsby. Byen rummer stadig mange smukke
gamle kirker. De fleste huse i centrum er fra slutningen af 1800-tallet,
bygget i sten i europæisk neoklassisk stil. Men lige udenfor bykernen
findes mange af de gamle en- og to-etagers træhuse med rigt udskårne,
maleriske vindueskarme, portaler og gavle. I et sådant gammelt hus, der
har tilhørt en forvist adelsslægt, oplever vi en stemningsfuld koncert.
Hen på aftenen fortsætter togrejsen der fører over lave bjerge til
sydenden af Bajkalsøen. Overnatning i sovevogn. |
|
Dag 9: Bajkal
Om morgenen kører vi ad den gamle Bajkal-bane ud til Port Bajkal, den
gamle færgehavn. Banen går tæt langs den smukke Bajkalsø, der indeholder
1/6 af alt fersk vand i verden og er verdens ældste sø. Den ligger 500
meter over havet, og bjergene omkring den når en højde af 2.750 m. Søen
har et enestående dyreliv med flere „uforklarlige“ arter, bl.a. sæler!
Vandet er krystalklart og meget koldt. Vi besøger en af de isolerede
landsbyer langs banen, og senere krydser vi med en chartret båd
Angara-flodens munding og når over til landsbyen Listvjanka. Hen på
aftenen kører toget atter langs Bajkal tilbage til den transsibiriske
hovedstrækning. Overnatning i sovevogn. |
|
Dag 10: Ulan Ude
Om formiddagen når vi frem til den smukke dal, som Selengafloden har
dannet. Vi når snart Ulan Ude, der er „hovedstad“ i Bujartien, et område
af Rusland som har en vis selvstændighed. Mange bujarter er buddhister,
og vi besøger et tibetansk-præget kloster udenfor byen. Sidst på dagen
stiger vi atter ombord i toget og fortsætter mod sydøst gennem det øde,
barske landskab ned mod den mongolske grænse. Først hen mod midnat er
grænseformaliteterne overstået, og vi holder på den mongolske Sukhe
Bataar. Overnatning i sovevogn. |
|
Dag 11: Ulaan Bataar
I løbet af natten kører vi gennem det nordlige Mongoliet for om morgenen
at nå frem til hovedstaden Ulaan Bataar. Det er en mærkelig blanding af
en moderne by i sovjetisk stil og så små områder med grupper af de
karakteristiske runde filttelte, der kaldes jurter. På vores byrundtur
besøger vi bl.a. det lamaistiske Gandan-kloster hvor de små templer har
højtsvungne taghjørner, hvor bedeflagene ringler i vinden. Vi besøger
også sommerpaladset Bogd Khan og det naturhistoriske museum som har
flere dinosaur-skeletter. Om aftenen overværer vi et imponerende
akrobatik og folkloreshow. Overnatning på turistklassehotel. |
|
Dag 12: Hos nomaderne
Vi tager på en tur i det fascinerende bjerglandskab øst for hovedstaden,
hvor man finder den store naturpark Terejl. Med lidt held får vi sikkert
også lejlighed til at besøge en familie i deres jute i et af
dalstrøgene. Til aften stiger vi atter ombord i vores tog, der sætter
kursen sydøstpå mod den kinesiske grænse midt i Gobiørkenen.
Festmiddag i spisevognen. Overnatning
i sovevogn. |
|
Dag 13. Gobi
Om formiddagen når toget den mongolske grænsestation Dzhamin Uüd. Når
formaliteterne er overstået, ruller vi videre til den kinesiske
grænsestation Erlian, hvor der er et længere ophold. Dels skal de
kinesiske indrejseformaliteter overstås, og dels skiftes der til et
kinesisk tog. Dragerne hjælper med bagagen, mens der bydes på en tur ud
i ørkenen. Om eftermiddagen går turen med det kinesiske tog gennem
Gobiørkenen, og sent om aftenen passeres den store industriby Datong.
Overnatning i sovevogn. |
|
Dag 14: Beijing
Tidligt om morgenen ruller toget
ind på banegården i Beijing, hvor den næsten 8.000 km lange togrejse er
slut, og hvor den lokale guide for de næste dage venter. I dagens løb
besøges Den himmelske Freds Plads og Den forbudte By. Den var
oprindeligt kejserens palads og rummer overdådigt udsmykkede
ceremoni-haller og tronsale, og turen går også til Himlens Tempel, hvor
kejseren bad for en god høst. l. Aftensmad og overnatning på godt,
centralt beliggende turistklassehotel i Beijing. |
|
Dag 15: Den Store Mur
I dag går turen til Den kinesiske Mur, eller Den Store
Mur, som kineserne selv - uden overdrivelse - kalder den, for muren er
efter de nyeste opgørelser 8.500 km lang og slynger sig over
bjergsiderne nord for Beijing. Det er den sidste aften, hvor gruppen er
samlet, så der sluttes af med en kinesisk festmiddag. Overnatning på
godt (samme) centralt beliggende turistklassehotel i Beijing |
|
Dag 16: Hjemrejse
Efter morgenmad på hotellet, transfer fra hotel til
lufthavnen, hvorfra fly via Wien mod København afgår midt på dagen. På
grund af tidsforskellen sker ankomsten til København samme aften. |
|
|